Zajęcia grupowe „Zdrowe plecy”

zdrowy kręgosłup

Zdrowe plecy to nie tylko proste plecy, ale również sprawne funkcjonowanie bez bólu. Nieprawidłowa postawa, złe nawyki w życiu codziennym, jak również siedzący tryb życia oznaczają, że coraz częściej na bóle krzyża narzekają osoby młode. Wiele z nich stara się łagodzić problem środkami przeciwbólowymi, jednak nie eliminują one przyczyny, a jedynie nieco łagodzą skutek wieloletnich zaniedbań lub istniejących już chorób.

 

Schorzenie, które nie ma wieku

Bóle pleców nie są jedynie problemem wieku podeszłego. Coraz częściej dotyczą osób młodych. Powtarzane dzieciom jak mantra „nie garb się” jest podyktowane rodzicielską troską o to, aby zapobiec wadom postawy i związanym z tym dolegliwościom bólowym.

 

Właściwa postawa

Nieprawidłowa postawa podczas chodzenia lub pozycji siedzącej prędzej czy później da o sobie znać w postaci wielu dolegliwości. Sprzyja ona przeciążeniowym zespołom bólowym mięśni, a w konsekwencji może doprowadzić także do skrzywienia kręgosłupa nadmiernym obciążeniom mięśni, jak również skrzywieniom kręgosłupa. Odpowiedni sposób  poruszania się i postawa są również istotne z uwagi na estetykę sylwetki. Nie bez powodu specjaliści od wizerunku zalecają idealnie wyprostowaną postawę podczas publicznych wystąpień. Ściągnięte łopatki, wciągnięty brzuch i wysunięta do przodu klatka piersiowa nie tylko sprawiają, że jesteśmy odbierani jako osoby pewne swoich przekonań, ale także sprzyjają lepszemu dotlenieniu organizmu.

 

Higiena na co dzień

O właściwej postawie warto pamiętać podczas wykonywania codziennych czynności, takich jak podnoszenie przedmiotów, prasowanie, jazda samochodem, czy sen. Z pomocą przychodzą tu specjalnie skonstruowane krzesła z wyprofilowanym oparciem, maty korygujące sposób siedzenia za kierownica, czy wreszcie materace dające zdrowy wypoczynek we właściwej anatomicznie pozycji. Wskazane jest również robienie regularnych, nawet krótkich przerw w pracy, połączonych z wykonaniem kilku prostych ćwiczeń rozluźniających mięśnie. Ważnym elementem profilaktyki jest także walka ze stresem. Długotrwałe zdenerwowanie powoduje zwiększenie napięcia mięśniowego, zwłaszcza w okolicach karku i może stać się przyczyną uciążliwego bólu.

 

Kiedy zwrócić się do lekarza

Konsultacja lekarska jest wskazana w sytuacji uporczywego, przewlekłego zespołu bólowego.Zwykle na początku terapii zalecane jest leczenie zachowawcze, w tym kompleksowa rehabilitacja z elementami kinezyterapii – ćwiczeń indywidualnie stosowanych w zależności od jednostki chorobowej – oraz fizykoterapii.

 

Korzyści z zajęć:

  • złagodzenie dolegliwości bólowych
  • poprawa sprawności ruchowej
  • wzmocnienie gorsetu mięśniowego
  • nauka samodzielnych ćwiczeń, które można wykonywać w domu
  • wypracowanie niezbędnych nawyków służących utrzymaniu prawidłowej sylwetki

 

Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych fizjoterapeutów w grupach max. 10 osobowych. W programie ćwiczeń szczególny nacisk położony jest na wzmocnienie mięśni posturalnych, stabilizujących kręgosłup. Zajęcia są przeznaczone szczególnie dla osób z przewlekłymi dolegliwościami bólowymi pleców o podłożu przeciążeniowym, z dyskopatią i zmianami zwyrodnieniowymi  kręgosłupa.

 

Podczas ćwiczeń wykorzystywane są m.in.: piłki, poduszki sensomotoryczne, gumy TheraBand.

 

Zajęcia grupowe “Zdrowe plecy”

Terminy i czas trwania zajęć:

Zajęcia „Zdrowe Plecy” odbywają się w poniedziałki i czwartki o godzinie 19:00 (czas trwania zajęć – 55 min).